Prezeráte staršiu verziu KREA webu. Pre nový web si kliknite na www.krea.sk.
@Twitter @Facebook Branding Marketing E-shopy Design Krea

5 zásad úspešného e-shopu a internetového obchodu

Mnoho firiem a jednotlivcov vidí v podnikaní na internete prostredníctvom vlastného e-shopu spôsob, ako zarobiť peniaze bez potreby platiť za prenájom reálnych priestorov. Bezpochyby to tak je, ale rovnako ako v „kamennom svete“, aj na Internete je treba dodržiavať niekoľko zásad, ktoré vám prinesú úspech.

Mnohí tvrdia, že pre úspech v podnikaní je potrebné to či ono, ale myslím si, že nebudem ďaleko od pravdy ak prehlásim, že úspech v podnikaní závisí na dobrom pláne, ešte lepšej realizácii a zároveň na tom povestnom šťastíčku. No ako som raz počul v jednej českej divadelnej komédii, ktorá sa venovala „obchodnému dianiu“ v českom futbale – aj tomu šťastíčku treba ísť naproti.

Úspešný internetový obchod, alebo ak chcete e-shop, musí predovšetkým vychádzať v ústrety svojim zákazníkom. Ak je spokojný zákazník, potom je veľmi pravdepodobné, že bude spokojný aj obchodník. Ak to tak nie je, evidentne niečo nehrá do taktu. V tomto článku sa pokúsim zhrnúť päť zásad, ktoré, podľa môjho názoru, predstavujú základné kamene úspechu pre podnikanie v oblasti internetových obchodov.

1. Kvalitný tovar a služby za primerané ceny

Môžete mať najlepší e-shop, ale ak neponúkate kvalitný tovar a služby so skutočnou pridanou hodnotou pre vašich zákazníkov, dlho vám to nevydrží. Pritom tieto podmienky nie je možné od seba oddeliť. Ak máte skvelý tovar, ale mizerné služby pri dodávke tovaru alebo vybavovaní záruky, viac si u vás nikto nič nenakúpi. O čo horšie, každému známemu povie, aby sa vám vyhol. Ak máte skvelý tovar a služby, no vaše ceny nie sú konkurencieschopné, váš tovar nepôjde práve „na dračku“.

Nepovedal som nič nové ani nič geniálne, ale v jednoduchých veciach je väčšinou najviac pravdy. Preto ako prvú uvádzam zásadu ponuky kvalitného tovaru a služieb za primerané ceny. Ak sa vám ju podarí dodržať, splnili ste dôležitý predpoklad pre váš úspech na trhu.

2. Moderný e-shop software s pohodlným ovládaním

Druhou podmienkou je kvalitný a pohodlný obchod ako taký. Keďže sa v tomto článku venujeme obchodom internetovým, teda e-shopom, sú vašim obchodom internetové stránky, prostredníctvom ktorých si môže váš zákazník u vás nakúpiť cez prehliadač na svojom počítači.

Rovnako ako v kamennom obchode, aj v tom internetovom je potrebné dbať na príjemný e-shop design (predsa len nakupujeme najprv očami). To najdôležitejšie je však to, čomu sa hovorí užívateľský komfort. Rozumne a ergonomicky spracovaný design užívateľského rozhrania je rozhodujúci faktor, podľa ktorého si užívatelia niektorý obchod obľúbia a iný nie.

Pred realizáciou vášho e-shopu je teda nanajvýš obozretné dôkladne sa pripraviť, vybrať si vhodný e-shop software, otestovať si jeho funkcionalitu, kvalitu spracovania a nezabudnúť pritom na možnosť jeho ďalšieho rozširovania. Každý chce v podnikaní rásť. Dajte pozor, aby mohol váš nový e-shop rásť s vašim biznisom.

3. Bezpečné platobné a spoľahlivé dodacie podmienky

Toto je jedna zo zásad, na ktorých už stroskotalo mnoho začínajúcich e-shopov. Platobné brány bez dostatočného zabezpečenia proti zneužitiu a tovar nedodaný včas alebo ešte lepšie vôbec. Dôvera zákazníkov (a nielen ich) sa získava roky, ale stratiť sa dá v priebehu jedného dňa.

Preto je nevyhnutné dodržať zásadu bezpečnosti pri všetkých platobných transakciách v rámci vášho e-shopu. Ideálne riešenie je použiť, aspoň pre nákupný košík, zabezpečené kryptované spojenie (HTTPS), kde celá komunikácia medzi vašim e-shopom a zákazníkovým prehliadačom prebieha zašifrovaná bezpečným kódovaním (SSL). Na tento účel slúžia špeciálne certifikáty, ktoré zákazníkovi potvrdia totožnosť vášho obchodu. Sú síce za poplatok, ale stratenú dôveru si za peniaze späť nekúpite.

4. Bezpodmienečná úcta k zákazníkom

Pod touto zásadou mám na mysli ústretové riešenie otázok, problémov a predovšetkým reklamácií vašich klientov. Rovnako ako pri zásade číslo tri, aj tu platí, že vzájomná dôvera medzi predávajúcim a kupujúcim je jedným zo zásadných predpokladov pre ochotu urobiť obchod. Iba obchodník, ktorý vychádza svojim zákazníkom v ústrety pri všetkých ich požiadavkách má šancu na úspech. Okrem toho – ak budem u vás spokojný s nákupom a vašim prístupom raz, hádajte, kam pôjdem znova nakúpiť keď budem potrebovať to, čo predávate aj vy?

5. Efektívny marketing a reklama

Len málokto ju má rád, ale bez nej skrátka nejde robiť biznis. Áno, myslíte si správne – je to reklama. Je všade vôkol nás - Vianoce začínajú už v októbri, Veľká Noc v januári, letné prázdniny v apríli... Lenže konkurencia nespí a nakoniec aj ľudia, keď niečo potrebujú (myslím tým keď si chcú niečo kúpiť), hľadajú aktuálnu ponuku, ktorú im obchodníci prezentujú vo forme marketingových a reklamných kampaní.

Túto zásadu uvádzam až ako poslednú a mám na to dobrý dôvod – realizovať internet marketing je totiž možné len vtedy, ak ste splnili tie predchádzajúce. Marketing a reklama vám bez ich dodržania prinesú v dlhodobom horizonte len jedno – ešte väčšiu stratu. Ak ich však dodržíte a budete ich priebežne zlepšovať, efektívna reklama na internete, online PRoptimalizácia pre vyhľadávače (SEO) bude finálnou zásadou, ktorá vám prinesie úspech v internetovom biznise.

Peter Olvecký, KREA SK

Názov a logo Krea je registrovaná ochranná známka spoločnosti KREA SK s.r.o.
Copyright © 2014 KREA SK s.r.o.. Všetky práva vyhradené.
Obchodné podmienky | Mapa stránok | Klientská zóna
X